Fit kvinna

Mammaträning med hela mammakroppen i fokus!

Anpassa utan att begränsa genom rörelsefokuserad mammaträning. Vi tar hand om hela mammakroppen! Lär dig mer om vår träning och vilka vi är

Starkare_Mammor_Logo_WEB.png
bild3.jpg

Rörelsefokuserad mammaträning

Träningen där rörelse står i fokus. Det innebär att vi har mammavardagens fysiska kravbild i fokus när vi sätter ihop våra träningspass och rehab/prehab program. Vårt mål är att du ska kunna använda din kropp så som du vill och behöver. Att du ska känna dig starkare och/eller mer smärtfri i vardagen

Genom att optimera kroppens rörelser så ger du den möjlighet till att samla mer kraft och bli mer effektiv i varje rörelse. För att klara av allt hämta, lämna, lyfta, bära, plocka i vardagen så är det inte bara starka/stora muskler som kommer att ge dig en effektiv kropp. Hos oss kommer du att lära dig hur kroppen fungerar i rörelse och vilka styrkor och svagheter som just du har i dina rörelser. Utifrån detta kommer du att kunna utmana dina styrkor och jobba på dina svagheter.

Hos oss får du träning där vi fokuserar på att göra dig starkare i din vardag med barn. Vårt mål är att fler kvinnor ska få vara starkare mammor. Under mammaträningen kommer vi att fokusera på rörelser som du kommer att ha nytta av i din vardag med barn. Bäckenbotten har en central del i passen då vi jobbar med genomtänkta övningar som är bäckenbottensmarta. Hela kroppen kommer att inkluderas och du kommer att kunna anpassa efter dina förutsättningar och få den känsla som du vill ha efter ett träningspass. Under våra pass kommer du att få ta del av effektiv träning som är noga genomtänkt för att passa mammakroppen. Du kommer att träna tillsammans med en erfaren tränare som inte bara kommer att ge dig ett svettigt och effektivt pass utan guida dig med kunskap i träning och i hur kroppen fungerar. Vår träning bygger på att "Anpassa utan att begränsa" och vi lär ut "fokuserad bäckenbottenaktivering" och "rörelsefokuserad mammaträning".  Vi integrerar bäckenbotten i all vår träning genom väl utvalda övningar där bäckenbotten får större chans till att triggas till aktivering , naturligt i rörelsen.  Det gör vår träning mer effektiv men också så mycket roligare!

emelie1.jpg

Anpassa utan att begränsa

Hos Starkare Mammor jobbar alla tränare under värdegrunden anpassa utan att begränsa. Vi har under lång tid sett hur mammaträning och rekommendationer för rörelse handlar om att begränsa mammakroppen i rörelse. Skala av, plocka bort och göra saker mindre och långsammare. Vi tror inte att det är en vinnande strategi. 

 

Anpassa utan att begränsa är ett redskap och arbetssätt som alla våra coacher jobbar med. Detta för att du som kund alltid ska veta att våra coacher alltid kommer att hitta en väg för dig. Är knäböj en övning som du tycker skapar problem hos dig så kommer vi att hitta en böj som känns bra för just dig. Med målet att du ska klara av även det som känns omöjligt just då. Vill du tillbaka till tung styrketräning så kommer vi inte att rekommendera yoga. Vill du börja springa så kommer vi ge dig dom strategierna som vi ser som bäst lämpade sett till helheten. Vi sammanflätar rehab, prehab och träning och levererar effektiva träningspass där du ger lite av din tid och får mycket tillbaka i gengäld.  

emelie1.jpg

Bäckenbotten! En del av helheten

Hos oss får du träning där vi fokuserar på att göra dig starkare i din vardag med barn. Vårt mål är att fler kvinnor ska få vara starkare mammor. Under mammaträningen kommer vi att fokusera på rörelser som du kommer att ha nytta av i din vardag med barn. Bäckenbotten har en central del i passen då vi jobbar med genomtänkta övningar som är bäckenbottensmarta. Hela kroppen kommer att inkluderas och du kommer att kunna anpassa efter dina förutsättningar och få den känsla som du vill ha efter ett träningspass. Under våra pass kommer du att få ta del av effektiv träning som är noga genomtänkt för att passa mammakroppen. Du kommer att träna tillsammans med en erfaren tränare som inte bara kommer att ge dig ett svettigt och effektivt pass utan guida dig med kunskap i träning och i hur kroppen fungerar. Vår träning bygger på att "Anpassa utan att begränsa" och vi lär ut "fokuserad bäckenbottenaktivering" och "rörelsefokuserad mammaträning".  Vi integrerar bäckenbotten i all vår träning genom väl utvalda övningar där bäckenbotten får större chans till att triggas till aktivering , naturligt i rörelsen.  Det gör vår träning mer effektiv men också så mycket roligare!

IMG_1557_edited.jpg

Vår Story!

För drygt 10 år sen började jag instruera i klasser där mammor kom för att träna tillsammans med sin bebisar. Jag var lärd inom mammaträning och jobbade efter kunskapen som jag fått i hur en gravid eller postpartum kvinna bör träna. Det var tåhävningar, höftlyft liggande på golvet. rodd med gummiband sittande på en steplåda. Jag hade lärt mig att denna målgrupp inte skulle utmanas i rörelse utan övningarna ska vara relativt isolerad. Allt skulle göras lite kortare, mindre och långsamt med denna målgrupp. Det var det som alltid hände efter passets slut som sen börjad göra att jag växt fast med denna målgrupp. En missförstådd målgrupp som jag tycker att vi många gånger behandlar helt fel. Tittar vi mer noga på kravbilden som hör en mamma till så förstår ni varför. Jag hade inte själv barn då så för att förstå målgruppen och kravbilden bättre så började jag studera rörelserna mer noga. Det som hände efter passen var att alla mammor skulle plocka ihop sin arena med leksaker, flaskor, nappar, filtar, blöjor, klämmisar etc etc. Barnen skulle ofta in i ett babyskydd eller liggdel och sen skulle allt transporteras ut genom en dörr och upp två trappor till gymets utgång. Alla dessa rörelser som skedde bara under detta ihopplockande gjorde att jag kände att "jag tränar dom här kvinnorna helt fel" jag möter inte alls deras kroppars behov. På den tiden instruerade jag också i en mer rörelsefokuserad klass som innehöll mycket rörelsekedjor. Det var en av få klasser där rotationer och rörelser i sidled fick ta ovanligt mycket plats. På den klassen fick jag alltid så otrolig feedback. Ländryggsproblem som puts väck försvunnit. Krämpor som många haft i årtionden blev bättre eller förvann helt. Huvudvärksproblem som spårlöst försvunnit och inkontinensproblem som inte längre existerade. Jag höll i väldigt många olika pass på den tiden och det var så otroligt tydligt att det var dom som körde just dessa pass två ggr/veckan som upplevde i sitt fysiska mående som så mycket bättre. jag började göra små ändringar i befintligt upplägg på mammaklasserna och skillnaderna började snabbt att visa sig

Starkare Mammor kom till då jag vill ha full frihet att utforska den rörelsefokuserade träningsvärlden och jobba med målgruppen så som jag faktiskt ser den. Nu när jag är mamma själv så vet jag ännu mer vad den fysiska belastning som både graviditeter och livet med småbarn innebär. litet, kort och försiktigt är inte så som livet ser ut. Jag tränar för att klara av min vardag och för att skapa förutsättningar för mig själv att kunna göra det jag vill på dagarna utan att ha en kropp som hindrar mig eller smärtar. Förutom träningen så ville jag också skapa en plattform där de sociala relationerna och kunskapen fick ta plats. Mammaträning ger möjlighet för kvinnor i samma tid i livet att skapa relationer och få prata av sig med likasinnade. Att blanda träning med umgänge ä rett vinnande koncept för både kropp och knopp.

En deltagare från våra pass har skrivit boken tillsammanseffekten som handlar om just det

JAG ÄR EN UNIK SLOGAN

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. This is the place for you to tell your site visitors a little bit about you and your services.