region_stockholm_h60 (1)_edited.png
FaRbild_edited.png

Hela mammakroppen i fokus!

Kroppen består utav en enhet. Allt hänger ihop och påverkar helheten. Kroppen under/ efter graviditet handlar långt ifrån bara om bäckenbotten. En vardag med småbarn ställer ofta höga krav på kroppen. Genom rörelsefokuserad träning och rehab ger du kroppen bättre förutsättningar för att ge dig rörelsefriheten till att kunna göra det du vill och behöver kunna göra i vardagen. En starkare och mer välmående kropp är vår målsättning

bild3.jpg

Kroppen under/efter graviditet

Det finns nog ingen gång i livet som den fysiska vardagsbelastning ändras så drastiskt som när du går från arbetslivet till mammalivet.

 

Redan under graviditeten startar de kroppsliga förändringarna. En del påverkas av detta mer i början av graviditeten och andra mer mot slutet. En del går igenom en hel graviditet utan att känna några begränsningar eller behov till anpassningar medans andra känner av begränsningar och påverkas av olika typer av obehag under delar eller hela graviditeten . Det kan vara bäckensmärta, ländryggsproblematik, onda fötter, bäckenbottenproblematik för att nämna några vanliga problem som vi stöter på hos oss. Under graviditeten sker fysiologiska och biomekaniska förändringar som kan påverka kvinnans rörelsemönster. Att redan under graviditeten arbeta preventivt mot dessa krämpor och samtidigt förberedande inför din nya vardag har vi sett vara ett vinnande koncept. Det kan vara små rörelser som ger väldigt stor effekt på kroppen.

 

Hämta, lämna, plocka, lyfta

Rörelsekraven som ställs på mammakroppen efter en graviditet är ofta stor. Det är många olika typer av rörelser som sker under en vardag.  Hämta, lämna, plocka, lyfta, bära, sträcka etc. Variationen på dessa rörelser är oändliga. Vardagen bjuder på många olika typer av lyft och lika många varianter av positioner som du förväntas plocka och lyfta i. Brist på rörelse i en led visar sig ofta någonstans i kroppen. När foten inte funkar som den ska så kan detta även påverka bäckenbotten. En begränsning i höftled kan påverka din rygg och visa sig t.ex i ländryggsproblematik.

 

emelie1.jpg

Fysik aktivitet på recept (FaR)

Från 1 april 2022 är vi en del av region Stockholms FaRledarnätverk vilket innebär att du som kommer till oss med fysisk aktivitet på recept kan känna dig trygg. Du får ta del av lång erfarenhet och hög kompetens. Vi tar emot dig i en trygg och välkomnande atmosfär. Våra FaRtjänster är anpassade för den som fått fysisk aktivitet på recept från sin barnmorska. Vi hjälper både dig som är gravid och dig som fött barn och som fått FaR. Vi har anpassat för gravida kvinnor som med hjälp av rörelse vill hjälpa och förbereda kroppen under graviditet. Vi tror att rörelse kan skapa magi för mammakroppen i preventivt och förberedande syfte och genom vårt FaR erbjudande hoppas vi på att kunna bidra till ett ökat välmående och större trygghet i kroppen under/efter graviditet

 

Vår erfarenhet är att många låter rörelse ligga på hyllan under graviditeten för att sedan uppta med träning efter förlossningen. Träning och rörelse har många fördelar under graviditeten. Vi vet att motivationen till att starta under graviditeten inte alltid är lika stor som efter och vi vill hjälpa dig och guida dig .Vinsterna är många. För många är graviditetens första halva en . Vi vill peppa dig som precis börjat må bättre till att nu ta till vara på den andra halvan och komma igång med rörelse redan nu ist för att vänta till efter förlossningen. 

 

Att redan under graviditeten investera i kroppen ger bättre förutsättningar för en mer välmående kropp både under och efter graviditet. Förbered dig på den vardagen som kommer med småbarn. 

image0.jpeg

Vi har samlat ihop länkar som tar dig vidare till mer information om FaR och Fyss. Vi har sett att kunskapen kring FaR under/efter graviditet kan bli mycket större. Genom FaR kan vi hjälpa fler kvinnor till en mer välmående kropp under/efter graviditet. 

 

Starkare_Mammor_Logo_WEB.png
hämtalämna.png

REHAB - PREHAB - TRÄNING

Både under och efter en graviditet så påverkas kropp och knopp på olika sätt. Vår erfarenhet är att det inte är en spikrak kurva uppåt i progressionen efter en förlossning utan precis som under graviditeten är det mer som en berg och dalbana. 

 

Generella råd och riktlinjer räcker inte alltid till för att skapa framgång. Genom att ta hänsyn till personens förutsättningar, erfarenheter, mål och behov kan vi skapa rörelseprogram som ligger mer i linje med vad just denna behöver för en välmående kropp. Under en graviditet växlar ofta måendet under graviditeten. En del känner sig mer fysiskt obehindrade i början av graviditeten men för andra är det helt tvärt om. Trots en växande mage så träffar vi många kvinnor som känner sig i bättre fysisk form i graviditetens slut. Varje graviditet är unik. Vardagen bjuder ofta på stora påfrestningar och en hög nivå av rörelse. Ofta är detta nya typer av rörelser som inte varit en del av ditt liv tidigare. kraven som ställs på kroppen ändras enormt. I kombination med en hög nivå av rörelse så bjuder vardagen också på många sekvenser av mer stillasittande. Stillasittande i låsta positioner vid matning eller obekväma och monotona positioner under sovstunder. En vardag med barn ställer högre rörelsekrav än vad många faktiskt tänker på.

 

Alla våra kunder är unika med sina unika styrkor och svagheter. Hur personens rehab/prehab och träningsplan ser ut är individuellt.  Vi ser till helheten. Vi tar reda på vilka delar som behöver mer rehab och vilka utmaningar som kan finnas i vardagen och där vi kan jonbba mer preventivt. Träningsdelen väver vi in och anpassar efter där du befinner dig för dagen. Vi utmanar där du behöver utmanas och anpassar där du behöver anpassning

IMG_1557_edited.jpg

Vad kan vi göra för dig på bvc/mvc

Frågorna kring kroppen och träning är ofta många bland kvinnor som gått igenom en graviditet och förlossning. Generella frågor och svar räcker sällan för att kvinnan ska känna sig helt trygg i valet av träningsform och övningar. Varje graviditet och förlossning är unik, och detsamma gäller för upplevelsen och känslan efteråt. Behovet av att känna sig trygg, lära känna sin kropp och trivas i den är större än någonsin. Fler och fler vill med träning och rörelse hjälpa kroppen inför vardagens påfrestningar. Vår erfarenhet är att många är rädda för att göra fel.  Vi ger dig vägledning i hur du startar igång, och guidar i frågor som, -När kan jag börja springa?, vad bör jag undvika?, hur tränar jag bäckenbotten?, när kan jag börja styrketräna?, har mina magmuskler återhämtat sig?, hur ska jag göra efter ett kejsarsnitt?, vad ska jag börja med? Vi vill tillsammans med dig ge kvinnor en stabil grund att starta ifrån. Hör av dig till oss om du vill veta mer. Vi är regelbundet ute på workshops i Stockholmsområdet.

Kontakta oss

Tack för ditt meddelande!

hämtalämna.png